Nový projekt choppera

V listopadu 2020 se mi sešlo pár dílů spolu s již rok hotovým návrhem a touhou pořádně si zastavět, a tak po delší pauze začne vznikat další dlouhán pod vlajkou Chopperwebu. Tentokrát žádné kreativní nápady, řetězy místo rámu apod., ale hezký chopper švédského stylu dohnaný do totální jednoduchosti a minimálního počtu dílů… Postupně budu postup doplňovat níže na stránce.

3D vizualizace návrhu designu

3D návrh jsem měl hotový už rok. Jednalo se o takový dokonalý dream bike v mém podání. Došlo však k jeho úpravám pro docílení vyššího krku řízení, mírně méně podkoplé vidle a přizpůsobení reálným dílům, které již mám.

Nádrž

Pro začátek tu máme pár věcí, co se válejí už léta v prachu dílny. Veteránské nádrže kdysi z burzy po 100 Kč/ks!!! Ta kulatější z Wanderera bude nakonec použita. Je to vlastně prababička pozdějších nádrží DKW ze kterých vznikla slavná nádrž na Harley Sportstery. Řídítka jsou původně z Hondy VT600 Shadow, ale ve finále poslouží spíš jako maketa pro výrobu vlastních.

Zadní kolo

Jdeme cestou bez kompromisů, takže totální klasika – vpletenej střed z klasickýho HD do 8-mi palcového auto ráfku. Sehnáno přes bazoš.cz odkudsi z Moravy. Obuto zatím do jeté auto gumy, která však vydrží léta.

Brzdy

O brždění se bude starat třmen Nissin ze Suzi GSX-R 750 a pumpa Brembo. Top kvalitka z vrakáče za pár stovek. Vše se bude modifikovat na bržděnou rozetu. Tou se stane polotovar od firmy MTZ. Pro větší zátah zvoleno 50-ti zubové kolo na 530 řetěz. Vlastní výroba je tak 10x levnější než podobné prodávané komplety bržděných rozet.

Rukojeti, rychlopal, fajfky, paliv.filtr a víčko nádrže

Některé prvky budou pěkně po staru. Stačí levně nakoupit krásné nové repliky dílů na Jawu. Obzvláště klasický designově hladký rychlopal jsem díky jednoduchosti použil už na více stavbách, tak proč hledat jinde 🙂

Stupačky a páky

Zase jedna věc, která se dá po letech v šuplíku vytáhnout. Konkrétně asi před 15-ti lety jsem dělal přepákování na Hondu VT600 a přípravou na VT1100 s několika výpalky do rezervy. No a teď nastal jejich čas.

Měření a výkresy krku a úchytů zadní osy do výroby

Na základě 3D modelu postupně zpracovávám výkresy pro výrobu prvků. Krk bude klasika. Pro úchyt zadní osy jsem nadesignoval jednoduchý drážkový prvek, který často používá např. švédský Hogtech.
Výroba dílů proběhla na CNC strojích a výsledek rozhodně stojí za to.

Zadní blatník a vyosení záběrového kola

Další díly do skládačky. Zadní blatník jsem vždy vyráběl pracným svařením starých lemů a pásu plechu. Tentokrát šetřím čas objednáním 9-ti palcového polotovaru pro pevné rámy z Custom Chrome katalogu. Ideální tvar, kvalita a tuhost i pro bobík spolujezdce. Stačí tak už jen říznout na délku a navrtat dírky na upevnění 🙂 Dnes už se vše nevyplatí vyrábět, a tak
i mnoho důležitých speciálních komponentů nejen z katalogu, jako vysazené záběrové kolo, díly motoru, elektro atd. mi dodává na stavbu Roman Wildstyle Buš (www.wildstyle.cz). Díky.

Konečná geometrie, výkresy 1:1 a nákup trubek

Rám fáze 1. – ohnutí základních trubek

Když se z 3D virtuálního návrhu vytiskne 2D výkres 1:1 a začnou se motat trubky…  …a najednou se představa začíná zhmotňovat

Rám fáze 2. – horní trubky a úchyt osy

…není nad výkresy 1:1 🙂 …už to začíná mít pevné tvary a osu…

Rám fáze 3. – dokončení hrubé kontrukce

Před pár hodinami práce existoval rám jen ve virtuálním světě. Stačilo pár trubek, ohýbačka, flexa, pilka na železo, pilník a rovná deska… a samozřejmě to slovo boží a dvě ruce 🙂 …hrubý základ nového choppera je na zadním kole 🙂

Další fáze – plánování a šablonování

Výroba šablon dílů – sedlo, výstuhy a olejová nádrž, pořízení přední vidlice (původně Suzuki GSXF750 za 1500,-), přední kolo z HD, které mi viselo léta jako lustr v Pařírně a komplet pohled na celý stroj.

Výroba zadní opěrky

Výroba sedla

Výroba nosné desky sedla… silná PVC deska a horkovzduška… jednoduchá, ale osvědčená to metoda… a teď to jen potáhnou

Vyřezání zpevňovacích plátů krku a příprava trubek na řidítka.

První pohledy s motorem

Výroba horníno uchycení motoru

Motání a výroba výfuků

Pro výfuky jsem použil léta uložené tenkostěnné trubky a varná kolínka. Kolínka jsem nařezal na různé úhly a sesadil vše pomocí lepící pásky. Pak stačilo jen nabodovat svářečkou a hotovo 🙂

Řešení přední dlouhé vidlice

Jelikož u nás a vůbec na světě je málo firem, co dělají takto extrémně dlouhé teleskopické vidlice a Švédské Tolle (https://www.tolle-engineering.se) stojí vlastně jako rozpočet celého mého projektu. Rozhodl jsem se udělat spojení dvou vidlic do jedné. Spodky jsou z bazaru ze Suzuki GSXF750 (1500,-Kč) + vršek Suzuki DR650 (1450,-Kč). Spojení pomocí čepu se šroubením a patřičným přesahem. Pro simulaci jsem zatím vyrobil brýle ze dřeva…

Výroba řídítek

Výroba řídítek pomocí spojení několika ohnutých trubek do potřebného „Švédského“ tvaru. Osazení prvky rychlopalu z Jawy 250, spojkové páčky z bazaru a zrcátkem, co se mi válelo doma.

…postupně zde budeme doplňovat další postup stavby.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *